Log på
Logo text
Fodersystem

Fodersystem

Som jæger er det vigtigt at finde den helt rigtige metode til at opbevare dit vildtfoder og samtidig effektivisere din foderprocedure.

De fleste kender til at fodre fuglene i haven, i de kolde vintermåneder, hvor det især er hårdt for de små pjuskede dyr at finde nok føde til at komme igennem vinteren. Men især jægere kender til det at fodre råvildtet, med det ene formål at skaffe flere fugle, gevir og andet godt til området. Det er altså en investering at fodre vildt og måden hvorpå en jæger opbevarer sit foder, samt proceduren for fodringen er vigtig.

Mange benytter sig af foderspiral, fodertønde til vildt og nogle går endda så langt som at benytte et fodersystem eller en foderautomat.

Hvilke fodermetoder findes der

Som jæger er det vigtigt at man tænker over sin egen interesse for jagt, hvor aktiv man har tid til at være og hvor meget man har lyst til at investere i fodringen. Der findes således flere typer af foder muligheder:

  • Fodertønde
  • Foderspiral
  • Foderautomater
  • Fodersystem

Hvilket fodersystem passer bedst til mig

De fleste sæsonjægere ved, at fodringen er særdeles vigtigt for at tiltrække vildt og få dem til at blive, og fodrer derfor kun i sæsonen op til jagten. Her er det fornuftigt at benytte en fodertønde eller en foderspiral (alt efter hvilket dyr man vil tiltrække), da fodringen er sporadisk og gøres manuelt, i forhold til et automatiseret fodersystem. Denne løsning passer godt til fritidsjægerne, som ikke vil investere en bondegård i sin hobby eller til de entusiastiske natur mennesker, som hver dag nyder at gå fra fodertønde til fodertønde.

Foderautomater bliver oftest forbundet med husdyr, som f.eks. hunde, katte og fisk, da disse ikke kræver store mængder mad, man ofte er hjemme til selv at fodre dem og derfor ikke kræver flere hundrede liter stående. Der findes dog også foderautomater til vildt og især dem som er på jagt efter fasaner og mindre dyr, kan være godt tilfreds med en foderautomat/foderspreder. De har ikke plads til lige så meget som et fodersystem eller en fodertønde til vildt, men de sikrer dig at majs, korn og lignende bliver spredt ud til vildtet.

Fodersystemer er derimod en helt anden sag. Hvis man er seriøst omkring sin interesse for jagt eller er professionel jæger, ved man at et fodersystem er det oplagte, men dyre valg. De er ikke nogen spøg og med deres mange smarte funktioner, er disse det helt rigtige valg, hvis man vil jage alt fra smådyr til vildsvin. De fleste fodersystemer har basiske funktioner, som fodertimer, batteri og kamera, som sender dig flere hundrede billeder og de helt store af slagsen kan have op til 1.000 liter mad, hvilket betyder at du ikke behøver at genopfylde i helt op til 10 måneder. Men ved nogle af de nyere fodersystemer, kan der endda nævnes flere nye funktioner, som f.eks.:

  • Alarm (når noget forstyrrer dit system).
  • Foder niveau (som indikerer hvor meget mad der er endnu, så du ikke løber tør).
  • Tyveri forsikring (systemet holder op med at virke ved tyveri).
  • Foto galleri (se billeder fra systemet direkte på din telefon. Kan i nogle tilfælde være tilkøb).
  • Aktivitetsmåler (informerer dig når der er besøg).
  • LED lys (Styr tid og lysstyrken direkte fra din telefon).

Der er altså mange tanker som du bør gøre dig, før du kan finde ud af den helt rigtige metode, som passer dig og dine behov bedst.

Husk at vi har et stort udvalg af lokkemidler, foder og tilskud til dyr.

Vi fodrer i weekenden

Hos Jagt-Jakt står vi altid til rådighed, og vi vil hellere end gerne både råde og vejlede dig til at vælge det bedste køb.

Vores butik i Industrikvarteret i Kastrup, står åben til at give dig rådgivning ansigt til ansigt. Her kan du også finde inspiration og se vores produkter direkte.

Hvis du står med et hurtigt eller hastende spørgsmål, skal du selvfølgelig være velkommen til at kontakte os på enten telefon 5223 0111 eller på mail: info@jagt-jakt.dk

Du skal dog være opmærksom på at vores telefontid er mandag til fredag fra 11-16. I weekenden er vi ude og fodre vildt.